Looking back… and forward

Hej på er!

Nu har jag drivit Gooder i drygt ett år och gör en liten tillbakablick. Först ett litet nedslag i tiden…

Framtiden är inte längre vad den brukade vara. Den är mindre förutsägbar, allt går snabbare, den digitala dialogen är global och i allra högsta grad integrerad i det mesta vi gör. Gamla affärsmodeller ställs på sin ända och minsta felsteg i sin externa kommunikation, eller ännu värre, oetiskt handlande som uppdagas, kan få stora jättar att rämna och dess ledning att avgå. Å andra sidan kan helt okända människor bli globala superstars över en natt då något unikt, vältajmat, och intressant eller uppseendeväckande får viral spridning.

Gamla sanningar som ständig tillväxt, dolda lån i ekologisk valuta från moder jord, och det faktum att vi har en åldrande, längre levande men ”yngre” befolkning kombinerat med en relativ förändring av maktstrukturer i världen, gör att det kommer att krävas något exceptionellt framgent. Något exceptionellt i form av klarsyntet, ledarskap och med förmågan att kombinera rättvis välfärd och ett jordklot som är intakt för kommande generationer.

Med den världsbilden på näthinnan startades Gooder och verksamheten drog igång i liten skala efter sommaren 2011. Den modesta visionen är att Gooder, tillsammans med nätverk och uppdragsgivare skall kunna bidra till en bättre framtid. Den kan vara både nära i tid som i ett längre perspektiv. Med en sådan vision kan man börja gå brett, men med målsättningen att bidra till den smala väg som många gånger leder fram till något bättre.

Således har det första verksamhetsåret varit väldigt spännande med stor variation i uppdragen och ständigt lärande.

Gooder, genom undertecknad och i nätverksform, har bl a hunnit med följande:

  • Utvecklat fyra digitala nav med sociala kanaler för bredare kommunikation, ökad närvaro och försäljning och stärkta relationer.
  • Tagit fram ett nytt varumärke och plattform för kommunikation för en ny mötesplats.
  • Slutfört strategiskt varumärkesarbete och kommunikationsstrategi för kommun i VG-regionen.
  • Projektlett kampanj och genomfört aktiviteter för den största mötesplatsen i Norden för det skrivna ordet. En sann fest i kulturens och gemenskapens tecken.
  • Genomfört strategiarbete för att skapa konkurrensfördelar för stor aktör i mötesindustrin och hotellvärlden.
  • Verkat som marknadschef och satt en självgående marknadsfunktion på banan för företag inom hälsa och sjukvård.
  • Kompetensutvecklat inom innovation, sökmotoroptimering och kommunikation, både formellt som genom de samarbeten som löper.
  • Deltagit i eller föreläst på event i Göteborg, Stockholm och Almedalen.
  • Utvecklat kommunikation för företag inom licensing/merchandising samt även i egen regi påbörjat en inriktning mot lokal försäljning och merchandising för utländska företag med rättigheter för stora, intressanta varumärken såsom Angry Birds, One Direction, Disney m fl.
  • Blivit inbjuden och medverkat som gästskribent hos Framtidskommisionen, som är tillsatt av regeringen med syfte att Sverige skall kunna möta framtidens samhällsutmaningar.

Genom möjligheten att gå brett och ha haft förmånen att kunna välja eller fokusera på uppdrag som är roliga, utvecklande och framför allt skapar nytta för uppdragsgivare känns den formen av samarbete i nätverksform fortfarande som den givna.

Avsaknaden av fasta kollegor i bolaget kompenseras med inspirerande vänner hos såväl kunder, samarbetspartners som gamla och nyvunna relationer.
Jag tackar er alla för gott samarbete och stunder tillsammans. Ser fram emot fortsättningen. Friheten att kunna välja och fokusera på frågor, erbjudanden eller uppdragstyper är en viktig del och kommer att vara avgörande för hur Gooder kommer att utvecklas. Kul och viktigt är fortfarande de drivande krafterna för vad som görs i vardagen.

Liten kraft har lagts på egen försäljning, desto mer fokus på kundernas dito. Och resultat…

Vissa av de utvecklingsprojekt som initierats har börjat ge frukt, medan andra projekt har skjutits upp på obestämd framtid, av kund eller kunds kund.
Krisen i omvärlden märks än så länge endast lite, och det kommer löpande spontana förfrågningar om nya samarbeten. Med det breda tjänsteutbud Gooder erbjuder och med fortsatt positiv utveckling mot värderingsbaserade verksamheter tror vi på framtiden.

Nå, med handen på hjärtat ställer jag mig frågan – ”blev det som du tänkt dig? Nej, det blev mycket bättre… eller Gooder som vi säger”.

Vi hörs hela tiden och tänk på att göra det som känns gott i hjärtat!

/Robert

P.s. Nyfikenhet, mod, ständigt lärande och eftertanke är viktiga ingredienser för en utveckling mot en hållbar framtid. D.s.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.