Konversationsbudgeten ökar

En undersökning paketerad av MDG Advertising visar att CMOs (Chief Marketing Officers) i Fortune 500s företag i snitt planerar att öka sina insatser inom sociala media med 250% de närmaste fem åren!!! Detta som en andel av den totala marknadsbudgeten. Denna kan ju i sig variera. Oavsett så är det väldigt tydligt vart trenden pekar. Personligen tror jag att det kommer att bli betydligt mer.

För mindre företag tror jag det kommer att bli än mer dramatiskt då man i allt högre utsträckning får lov att välja huvudspår för sin kommunikation och att man inte har resurser att använda alla kanaler. Då blir den digitala närvaron och spridning av tankar och idéer själva motorn för all konversation man har med sina målgrupper. Belackarna säger säkert att sociala medier och det som sägs där bara är strunt. Dom har kanske en poäng. I alla fall just nu. Eftersom vi har begränsat med tid och redan idag spenderar en stor andel i digitala kanaler så kommer ”struntsnack” att gå bort, till förmån för det som verkligen skapar värde. Det är nästa steg i utvecklingen och det är där kreativiteten kommer in. Men det är ett annat inlägg….

Jag är övertygad om att den budget som i dag skulle allokeras för sociala medier inte enbart kommer att vara en del av marknadsbudgeten utan kommer också att vara en del av affärsutveckling, produktutveckling, HR, information och PR, försäljning och kundtjänst.

”Konversationsbudget” heter den nya kolumnen under investeringsfliken. Har man någonsin haft näsan i en budget förstår man att det blir mycket rivande i alla fina excel-ark framöver för att anpassa det till denna verkligheten.  Konversationsbudget! Så var det uttrycket myntat. För det är det det handlar om. Framtidens vinnare är de som lyckas kommunicera bäst med alla sina intressenter och lyckas leverera på sina löften. Helt enkelt en kommunicerande organisation.

Ha en bra dag där ute. Vi hörs hela tiden.

 

Infographic i sin helhet.

Konversationsbudget_total

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.