Det är nästa alltid kul att vara konsult
. Speciellt när man gör något som uppskattas och värderas. Det är också väldigt kul att skaffa sig erfarenheter, lära sig av kunder och partners och att ständigt utvecklas. Och det blir fantastiskt kul när detta blir en naturlig del i de projekt man medverkar i. Kul på jobbet skall dock inte ersätta den ersättning man förväntar sig för att skapa nytta som konsult. Jag skall inte skriva min version av något som redan så bra uttryckts av såväl Isobel Hadley -Kamptz i sitt blogginlägg eller som en utveckling på temat av min vän och gamle kollega Håkan Aludd i IHMs blogg. Två personer som värnar sin professionella integritet, inser sitt värde och är eftertraktade i sin konsultroll.
Men alltför ofta förväntas konsulter göra jobb gratis för att bevisa sig, få en liten liten chans att bli utvald eller att hamna i rätt sammanhang. Det kanske finns rookies i alla branscher eller företag som ännu inte nått sin potentiella position och ser möjligheter med gratisjobb. Men inte sällan handlar det om att etablerade och erkända konsulter och företag hamnar i dessa situationer. Ovanstående blogginlägg visar vad jag menar.
Det är till slut kunden som förlorar på detta, eftersom fler och fler inte vill vara med i detta kompetensslöseri och de bästa väljer att avstå
Prevalence and Association with Age viagra pills prosthesis. This option is highly invasive and irreversible.
. Till slut får kunderna det dom förtjänar! Jag såg föresten ett skönt twitterinlägg från Mattias Åkerberg, Pleasecopyme , som berättade att han var på väg för att föreläsa om ”varför 99% av all reklam är skit…. och vad vi kan göra för att ändra på det”. Undrar om det finns några intressanta kopplingar där?
Förväntningar, tydlighet, ambitioner och förtroende är viktigare ingredienser än lägsta pris eftersom jag är övertygad om att kommunikation och dialog kommer att vara avgörande faktorer för att vara framgångsrik framöver
. Goda kreativa idéer, utvecklande konversationer och engagerande varumärken kommer att vara det som gör att innovativa produkter eller tjänster sticker ut och blir vinnare . Kanske inte innovationen i sig…
. Det krävs att man är superproffsiga hos alla inblandade för att lyckas skapa partnerskap som genererar goda och mätbart resultat. ”What you can´t measure, you can´t manage”. Ett uttryck som i alla fall innehåller ett visst mått av sanning.
De olika branschföreningarna jobbar hårt för att dra sitt strå till stacken med rekommendationer, utbildningar och seminarier
. Troligen kan ni träffa någon eller flera av dom den 8 – 9 mars 2012 på Mediedagarna i Göteborg. I det idag publicerade programmet kan man t ex läsa att Sveriges Kommunikationsbyråer kommer dit. Programmet kommer också att utökas efterhand och min rekommendation är bevaka vad som händer och sedan gå och vara en del av mötet och upplevelsen. Hoppas att detta ämne kommer att diskuteras mycket, före, under och efter Mediedagarna, MEG12. Det vore vettigt!
Vi hörs hela tiden – hejdå!
P.s. Idag missade jag tyvärr evenemanget som visas i bilden ovan, anordnat av bl a Västsvenska Handelskammaren där man också kan läsa om det i Johan Trouvé´s blogg. Tror inte fokus var på kommunikation, det fanns nog annat att avhandla, men det skulle ha varit intressant att höra hur dom resonerar kring investeringen för kvalitet. D.s.